Det eviga tidsjagandet

Har nyligen kommit hem från ett möte med Socialnämnden. Ett bra möte men få politiska diskussioner. Väl hemma försöker jag och min sambo återigen pussla ihop barnens och våra behov och krav med dygnets för få timmar.

Ibland tror jag att vi har hittat sätt att skapa andningspauser i livet, prioriterat bort något för att få tid till att bara vara, men så är det något (ofta av politisk karaktär) som pockar på och vips så är vi tillbaka i pusslandet, förhandlandet och försakandet. Idag var det vår gemensamma tid som försakades till förmån för bromsbyte på bilen respektive skrivande av 1 maj-tal. Viktiga saker, båda två, men ack så trevligt det hade varit med en stunds gemensam tid över en kopp thé. I helgen har vi inga åtaganden, efter talet på torget som hela familjen är inblandad i, så då får vi äntligen tid att bara vara.

Idag läste jag i en krönika att starka politiker vill ha starka tjänstemän. Det fick mig att fundera på hur jag är. Hur är en stark politiker? Är det en person som kör på i 190 för att få sin vilja igenom? Är det en person som vågar lyssna, tänka om och erkänna fel? Är det en person som vågar gå emot folkviljan och driva obekväma frågor när hon är övertygad om att det är det rätta i det långa loppet? Jag hoppas att jag tillhör kategori två och tre, och dessvärre även kategori ett ibland…

Kommentera

