1 maj

Så, nu har jag hållit mitt första politiska tal – och det på självaste 1 maj. Det var kul! Vädret var fantastiskt, musiken förträfflig och flera av mina nära och kära hade slutit upp för att stötta och lyssna. Tack för det, allihop!

Det känns stort att offentligt ge uttryck för vad jag tycker och vad jag står för. Nu är tiden förbi när jag kan humma något ohörbart när personer uttrycker åsikter jag inte delar i situationer där jag inte har lust att argumentera. Det har varit lite skönt, tycker jag (och fegt, det inser jag) att inte ha varit känd som politiker och därför inte blivit ställd till svars för saker utanför den aktiva kretsen. Nu känns det som att jag har löpt linan ut, på något sätt, och ÄR politiker.

Jag är jätteglad över alla snälla ord som publiken, kända som för mig okända, delade med sig av efteråt. Vilken värme det finns i Norberg! Jag upplever att det är många som vill varandra väl och det tror jag kan bära väldigt långt. Vi var tre talare idag, alla kvinnor, relativt unga. Det kändes jättekul! Hoppas att vi blir fler unga kvinnor i politiken i Norberg framöver.

Det ska erkännas att jag har lite svårt för talet om kamp, för Internationalen och att det skulle vara vi emot dem. För mig handlar det mer om vilken typ av samhälle vi vill ha och hur vi ska nå dit. Jag tror inte att den största kampen står mellan klasser, mellan de som har och de som inte har. Jag tror att den viktigaste kampen handlar om långsiktigt hållbara lösningar, för alla, eller kortsiktiga vinster för vissa. Det kanske låter kryptiskt men jag menar att det är farligt att stirra sig blind på en kamp mot kapitalet, mot alliansen eller mot arbetsgivarna. Kampen handlar minst lika mycket om att ändra sättet vi konsumerar på, sättet vi lever våra liv på, hur vi prioriterar vår tid och våra medel. Den kampen förs inte bara mellan klasser utan inom alla typer av grupper och kulturer. Kanske allra mest inom oss själva.

Jag har idag pratat om att föra en politik som står för det raka, det rena och det rätta. Där finns kärnan i socialdemokratin och nycklarna till framgång för mig. Jag må vara naiv men jag hävdar att om vi hela tiden har det långsiktigt hållbara, för alla, för ögonen i våra beslut så får vi den bästa av världar.

Kommentera

