Bygdeutveckling och Apotek

Ikväll har föräldragruppen för Nickebo skola träffat företrädare för politiken (S) i Norberg angående framtiden för skolan. Jag är förälder med barn i den aktuella förskolan och jag är politiker i kommunstyrelsen. Upplagt för intressekonflikt, alltså.

Jag beundrar alla föräldrar som engagerar sig, kläcker idéer, raggar ihop folk, tjatar och vädjar – den här typen av engagemang behöver vi mer av i vårt samhälle! Därför känns det så fisigt att inte kunna lova mer pengar till skolan, än vad som redan finns anslaget. Vi måste tro på våra utvecklingsidéer och försöka hitta sätt att genomföra dem på, även nu när det ekonomiska läget är mer än kärvt. I sammanhanget kan nämnas att Norberg inte har någon lysande ekonomi och att senaste prognosen för skatteintäkter är 12,6 Mkr lägre än den prognos vi la budget på i november 2008.

Med en dåres envishet menar jag att vi kan lyckas, om vi jobbar tillsammans allihop mot samma mål, om vi lyckas få många människor att känna ett engagemang och en vilja att bidra och om vi tänker långsiktig utveckling av hela Karbenning. Om vi däremot förväntar oss att någon annan (kommunen? grannen? staten?) ska lösa situationen misslyckas vi garanterat. Heder åt alla er i föräldragruppen och Intresseföreningen som kämpar för bygdeutveckling!

En dag som denna kan jag inte undgå att skriva några rader om utförsäljningen av Apotek. Det gör mig så upprörd att det som vi tillammans har byggt upp för att alla ska ha tillgång till bra service och bra läkemedel, ska säljas ut och bedrivas som vinstgivande företag. Det är inte vinsten i sig som jag är emot, och jag är inte heller emot att personal får större makt över sin arbetsplats, men jag är emot att det blir storfräsarna som har noll engagemang för en långsiktigt hållbar värld som får makten över vår gemensamma välfärd. Om det var företagsamhet regeringen var ute efter kunde apotekspersonalen få ökade möjligheter till inflytande över det egna apoteket. Om det var effektivitetsvinster regeringen var ute efter kunde en genomlysning göras som hittar förbättringsområden i processer och organisationer. Den här utförsäljningen är bara ett sätt att ytterligare bryta ner den gemensamma välfärden, som vi tillsammans har byggt upp, för att incitamenten för att bidra till det gemensamma ska minska ytterligare för de som redan har. Jag blir så arg!!! Vårt enda apotek här i Norberg står med på listan över de som ska säljas. När startar den lokala proteströrelsen mot det? Jag vill anmäla mig här och nu!

Kommentera

