Raka besked

I gårdagens DN läser jag att ett kommunalråd i Ovanåker har gripits av polis för rattfylla. Totalt galet gjort, förstås. Det som gläder mig är hans kommentar: “Det finns inga ursäkter, men jag känner mig djupt ångerfull”. Det är så vi politiker måste agera när vi gör fel. Att fela är mänskligt, vi gör det alla någon gång. Det som är oförsvarbart tycker jag är att slingra sig, glida på sanningen eller försöka bortförklara. Helt förkastligt! Raka besked och raka ryggar, tycker jag, även när vi har gjort bort oss. För säkerhets skull vill jag tillägga att jag självklart tycker att det är förkastligt att köra bil full – för det finns det ingen ursäkt.

Min sambo är på tjänsteresa och barnen sover. Katten knaprar på sina torra bitar men för övrigt är huset tyst. Skönt, men lite tråkigt.

I en av kommentarerna har jag fått en fråga om vad sociala företag är. Sociala företag kan se olika ut (ekonomiska föreningar, kooperativ, aktiebolag mm) och är rent juridiskt helt vanliga företag. Skillnaden ligger i att det sociala företagets främsta idé är att det ska vara arbetsinkluderande, d v s skapa arbetstillfällen för personer som av olika anledningar saknar jobb. Sociala företag ska sälja varor och tjänster på öppna marknaden, precis som alla andra, skillnaden är att vinsten går tillbaka till människorna som jobbar i företagen.

Jag ser vad du tänker; “Borde inte alla företag vara sociala företag?!?” Visst skulle jag vilja se lite mer av socialt ansvarstagande av alla företag. Det är ju ganska poppis idag att göra något litet för den goda saken (CSR tror jag att det kallas) och det är förstås jättebra. Ännu bättre vore det, anser jag, om en större del av företagens vinster gick tillbaka till de som arbetar där, kanske i form av kompetensutveckling, förmåner, högre löner o s v. Det, tror jag, skulle bidra till ett mer hållbart samhälle. Jag tror inte på förstatligande, förbud mot att ta ut vinst eller bara kollektivt ägande, för viss konkurrens och vinstintresse är bra för utvecklingen. Men att möjliggöra för de anställda att ta större ansvar för företagen, ha mer av självstyrande enheter som får del av vinsten när företaget går bra, kanske att delar av vinsten läggs i ladorna inför de sämre tider som någon gång kommer, det tror jag är framgångsrikt på sikt. Jag läste för ett tag sedan om ett Scandic hotel i Göteborg som var inne lite på den linjen. Det är glädjande. Det krävs en väldigt modig företagsledning för att åstadkomma detta men även aktieägare ser väl vad som händer i samhället?

Kommentera

