Samhällsentreprenör

Samhällsentreprenörskap skulle jag vilja se mer av. Det handlar om att lösa ett samhällsproblem – stort eller litet – och att samtidigt tjäna pengar på det. Det är verkligen hållbar utveckling, tror jag. Föreningen KRIS är ett bra exempel på det, liksom alla som småskaligt tillverkar förnyelsebar energi. Den koncern av sociala företag som heter Vägen ut i Göteborg är min absoluta favorit. Vägen ut-kooperativen startades av fd kriminella och missbrukare som inte var särskilt populära på arbetsmarknaden och därför tog saken i egna händer; de startade företag som producerade varor och tjänster som de var bra på att producera och sålde dem. De är framgångsrika och idag, drygt tio år senare, är det alltså en hel koncern med många olika företag. De har t o m tagit fram ett franschise-koncept så att människor i andra delar av landet kan få starthjälp genom att bli franschisetagare. Så häftigt – tycker ni inte det?!?

Idag har jag varit på en utbildning och en av ledarna (en man) hade ett mycket stort behov av att synas och höras. Det störde mig väldigt och jag var tvungen att reflektera över varför. Kan det vara så att jag själv är likadan och därför reagerade starkt? Eller är det bara så att jag blev sur för att han tog upp tiden som jag hade avsatt  för att lära mig något nytt? Det tål att tänkas på.

I morgon ska jag vara utställare på en nationell primärvårdkonferens i Falun. Jag gillar egentligen inte att stå i “mässmonter”, och jag är lite skeptiskt till hur stort värde det egentligen har, men nu har jag sagt ja så då är det bara att åka dit. Vem vet, det kanske visar sig vara värdefullt?

Kommentera

