Tekniska problem

Halleluja, äntligen har jag kontakt med cyberspace igen! Vår gateway har varit trasig och Telia var inte så snabba på att hjälpa till, tyvärr. Trodde inte att jag skulle sakna bloggandet men det har jag verkligen gjort.

Vi har varit i Rom också och det var härligt. +32 C, massor av obruten vuxentid och många tillfällen till funderingar, diskussioner och reflektioner. Dessutom, förstås, alla fantastiska byggnader och fysiska spår av vår historia!

Det som berörde mig mest var de mycket synliga tecknen på att Italien saknar en allmän välfärd. Vid alla turistattraktioner fanns kvinnor, barn och män som tiggde, på alla upptänkliga vis. Och detta i ett land som på många sätt är så rikt. Avsaknaden av allmän välfärd visade sig också i en väldig kreativitet bland de som inte hade vanliga lönejobb, på mer eller mindre lagliga sätt.

Jag tackar än en gång min lyckliga stjärna för att jag lever i ett land där alla har möjlighet till stöd och hjälp med åtminstone det mest basala. Jag hoppas också att vi kan vara med och hjälpa andra länder (kanske genom EU?) att hitta vägar till en välfärd som omfattar alla.

Kommentera

