Bussturné

Idag har (S) och (V) i Norberg, Fagersta och Skinnskatteberg genomfört en gemensam bussturné för att få våra medborgare att rösta rött i EU-valet. Det var kul! Solen sken, de flesta människor jag pratade med var glada och trevliga och partierna avstod helt från att pika eller kritisera varandra. Skönt, tycker jag. Vi har, tyvärr, en förmåga att komma med nålstick när det är helt onödigt eller till och med kontraproduktivt. Jag hoppas att vi i vårt parti (och alla andra) snart lär oss att det är mycket mer effektivt att prata om vad vi vill göra, vilken typ av samhälle vi vill ha, än att hacka på det andra gör eller inte gör.

En ung kille som jag försökte prata med sade att han redan hade röstat, på Sverigedemokraterna. Jag blev helt paff. Visst vet jag att allt för många, framför allt unga, lågutbildade killar i glesbygd, sympatiserar med (SD), men jag har aldrig haft någon framför mig som sagt det rakt ut. Mitt mesiga svar blev “Vad synd” medan killen lommade vidare. Helst av allt hade jag velat springa efter honom, frågat vad han grundat sina val på, försökt få igång en diskussion. Det gjorde jag inte. Förhoppningsvis är jag bättre förberedd nästa gång så att jag inte låter tillfället springa ifrån mig. En som säger sig sympatisera med (SD) får aldrig stå oemotsagd.

Kommentera

