Sommarkväll

Livet är bra härligt, i alla fall! Den gångna pingsthelgen har varit fantastisk för alla oss som njuter av sol, värme och spirande grönska. Jag undrar hur många kilo grillkol vi svenskar gjort av med de senaste dygnen?!? Vi lade i bryggan i sjön och barnen premiärbadade. Iskallt, om ni frågar mig. Skönt, om ni frågar barnen.

Vi, liksom säkert många andra, satt ute och njöt av god mat, det vackra landskapet och trevligt sällskap igår kväll. Efter det satte jag mig med handlingarna till Socialnämndens arbetsutskott. Att ta del av individärenden, där livet för tillfället är ett stort eller kanske gigantiskt kaos, blev en oerhörd kontrast. Så nära, våra olika världar, och ändå så fruktansvärt långt ifrån. Dessa individer, som för tillfället behöver samhällets stöd, borde i de flesta fall haft rätt till en helt annan start i livet. Jag hoppas – åh vad jag hoppas! – att vi med kloka, respektfulla insatser, lyckas bryta det inte alltid gynnsamma sociala arvet så att nästa generation får lite bättre förutsättningar att möta livet med raka ryggar och varma hjärtan.

Kommentera

