Spaning i fiendeläger

När jag var i Stockholm på förmiddagen råkade jag gå förbi valstugorna vid Sergels Torg. Junilistan hade torgmöte, Sören Wibe talade. Jag är nyfiken på hur mina meningsmotståndare argumenterar – framför allt Sören, som ju varit tongivande socialdemokrat länge.

Det herr Wibe sa var i stort sett att han håller med oss socialdemokrater i allt vi vill göra inom ramen för EU, men att han inte vågar tro att det går (lite förenklat, jag erkänner det). Att människor är kritiska till hur EU ibland fungerar är inte mer än rätt men jag blir förundrad (och lite besviken) när politiker – vi som har till uppgift att ha visioner om en bättre värld – inte vågar tro på våra egna drömmar. Blir det så när man hållit på länge med politik? Jag vill inte tro det. Jag menar att vi MÅSTE våga tro på det vi står för, MÅSTE ha tillit till att världen går att förändra, och sedan vara professionella i vår styrning så att utvecklingen tar rätt riktning.

Ge inte upp, Sören Wibe! Världen går att förändra! EU går att förändra! EU kan vara ett mycket effektivt verktyg i vår kamp för en bättre värld.

På Centralen passerade jag Miljöpartiets “val-torg”. Jag hann inte lyssna så mycket på vad företrädaren på podiet sa men budskapet var ändå klockrent: I en nersänkt bassäng syntes taket av en bil i vattnet och en busshållplatsskylt stack upp. Bassängen kantades av argument för vad som händer med klimatet och vår värld om vi inte tar till drastiska åtgärder. Det kallar jag effektivt! Mycket skickligt (MP), 1-0 till er.

Kommentera

