Slutspurt

Sådär, nu är min första valrörelse snart avslutad, endast slutspurt och utvärdering återstår. Samt väntan på resultatet, förstås. Sossarna i Norberg ska ha valvaka i partilokalen på söndag kväll, det ser jag fram emot.

Jag gjorde mitt sista pass i valstugan idag. Himla trevligt, är det faktiskt, när man får sällskap. Det var flera förbipasserande som inte hade röstat ännu och som var villiga att få lite information och att diskutera lite. Många bestämmer sig för hur de ska rösta såhär på slutet, har det ju visat sig. Redan innan utvärderingen är genomförd kan jag konstatera att vi har lärt oss några saker till nästa gång:

1. Anslag på valstugan om när den är bemannad. Pinsamt att vi har missat det. Idag var det en äldre dam som sa “Äntligen, jag har varit här flera gånger men ni är ju aldrig här!”. Förargligt. I en liten kommun som vår, med relativt få medlemmar (ca 100) i partiet, har vi stugan bemannad kl 14-18 vardagar och 10-13 lördagar. Kvinnan hade en del frågor om våra kandidaters hjärtefrågor samt en del förslag till förbättringar för rörelsehindrade i Norberg. Det blev ett jättebra möte för mig och jag fick flera konkreta förslag med mig till Socialnämnden. Härligt att träffa engagerade medborgare!

2. Lokal annonsering utesluter inte nationell annonsering. Vår arbetarkommun är inte så imponerad av de centralt producerade valaffischerna så vi tog fram egna. Budskapet är att oavsett om vi röstade för eller emot EU-medlemskap 1994 så röstar vi nu för ett rött Europa. Förhoppningsvis kan det få några EU-skeptiker till valurnorna. Dessvärre har några medborgare saknat information om partiets kandidater till parlamentet “på byn” och så ska det förstås inte vara.

3. Projektledare för alla händelser. Jag är lokal valledare men har sett min roll som att hålla i trådarna och organisera/delegera. Andra har kanske förväntat sig att valledaren är mer av en projektledare för alla olika delar i valrörelsen. Helt omöjligt för en heltidsarbetande småbarnsmamma som också är fritidspolitiker. Till en annan gång tycker jag att ska vi utse projektledare för varje del i valrörelsen så att det blir tydligt vad valledaren gör och inte gör.

I det stora hela tycker jag ändå att det varit en lyckad valrörelse och det är många fler än jag förväntat mig som deltagit. Tack alla fört ert engagemang! Jag hoppas att belöningen kommer sent på söndag kväll och de kommande fem åren.

Kommentera

