Valresultatet

Så, då är det över för den här gången. Det är med viss lättnad men främst saknad som jag ser tillbaka på valrörelsen.

Som så många andra har jag hoppats på ett rött Europa men den förhoppningen kom på skam. Jag tycker mig ha känt ganska tydliga vänstervindar här i Bergslagen sista tiden. Det avspeglar sig i och för sig i de lokala valresultaten (Sossarna har gått framåt i alla omgivande kommuner, dvs Norberg, Fagersta, Skinnskatteberg, Avesta och Hedemora) och i Miljöpartiets formidabla framgångar (sa jag inte att de bedrev en suverän kampanj!?!) men definitivt inte i övriga Europa. Det som mest oroar mig är förstås de främlingsfientliga partier som stärkt sin ställning i parlamentet, men också tillbakagången för sossarna i Stockholm. Det är riktigt illavarslande att stockholmarna i så hög utsträckning röstar blått. Och väljarna har ju, som bekant, inte fel. Det är vi som inte har varit tillräckligt framgångsrika i vår politik och i vår valrörelse. Ett tydligare budskap om vilken typ av samhälle vi sossar vill ha är lösningen, tror jag.

Andra resultat av valet är att (S) i Norberg förmodligen hade årets bästa valvakemat (tack kära du som lade ner själ och hjärta på detta!) och att många barn fick en praktisk lektion i demokrati runt om i våra vallokaler.

Nu väntar vi med spänning på resultatet av personkryssningen. Vem tror ni blir årets kryssningsraket? Jag hoppas att Ardalan Shekarabi är ett av namnen som nämns i den debatten.

Kommentera

