Personval

Just nu pågår valet av delegater till partikongressen i höst. Jag är en av kandidaterna. Det är mitt första personalval någonsin, om man bortser från en luciaomröstning på mellanstadiet.

Det här med personval är lite svårt, tycker jag. Visst vill jag att många röstar på mig, så att jag blir en av dem som får delta på partikongressen, men egentligen är det inte så många som vet vad de röstar på. Hur ska medlemmarna i Sala, Fagersta, Skinnskatteberg och Norberg veta hur jag kommer att företräda dem på en partikongress?!?

Personval förutsätter att väljarna har goda kunskaper om vad kandidaten står för, vilka hjärtefrågor den har, hur den agerar i olika situationer. Och hur ofta har vi väljare den kunskapen?!? Samtidigt kan personval göra valen lite mer intressanta, det blir mer av direktdemokrati en liten stund i vallokalen och alternativen blir fler än att bara välja mellan partier.

Att marknadsföra sig själv och bedriva personvalskampanj bär mig emot. Det kanske är ett måste, men inte känns det speciellt kul. I vårt distrikt finns fyra kandidater till de två platserna till partikongressen. Tre av kandidaterna är män. De är alla mycket mer rutinerade och erfarna än jag. Har nog uträttat mer i sina politiska liv än jag har. Förmodligen är de också mycket mer kända av medlemmarna. Egentligen borde jag inte ha en sportslig att bli vald. Den här gången är mitt kön min största tillgång! Eftersom medlemmarna ska rösta på två kandidater hoppas jag att många kryssar för en kandidat av varje kön. Då kan det plötsligt se ganska bra ut för min del.

Även om det kanske är väl optimistiskt så hoppas jag att det går bättre för mig i det här personvalet än i luciaomröstningen för 25 år sedan. Att vara delegat på partikongressen – det vore häftigt!

Kommentera

