Engelbrekt(s)stafetten

I morgon ska jag springa stafett, för Sossarna. En annan stafettdeltagare frågade om jag var i bra form. Hm, det blir helt olika svar beroende på vilken form han menade; konditionsmässigt är jag i usel form. Har inte löptränat på veckor och har ont i halsen (befarar streptococer, eller hur det nu stavas). Den politiska formen tror jag däremot inte att det är något större fel på. Beskedet att jag får åka på partikongressen i höst blev en ny gnista i semestersegheten och så är jag kallad till möte med valberedningen för länets riksdagslista. Spännande! Även om jag inte har några Riksdagsambitioner för tillfället (men gärna när barnen är stora) så börjar tankarna kretsa kring vilka frågor jag skulle vilja driva om jag någon gång får det förtroendet. Politisk högform och konditionsmässig formsvacka, med andra ord!

För mig känns det viktigt att vi Sossar visar oss på sta´n, inte bara privat utan även under Sosse-flagg. Det gör vi ibland vid manifestationer, flygbladsutdelningar osv – det är bra! – men vi behöver också synas i andra sammanhang, tycker jag. Människor som inte tror sig vara intresserade av politik blir kanske skrämda när vi kommer med tydliga budskap, slagord etc. I andra, inte så laddade sammanhang, kan de få se att vi är som folk är mest; några är vältränade friskusar, andra är otränade soffpotatisar med välgödda kärlekshantag och några är sådär mittemellan. Förhoppningsvis får det någon att vilja/våga lyssna på vårt budskap någon gång, eller ställa en fråga, föra fram en åsikt eller kanske t o m bli medlem i vårt parti! Därför ska jag springa stafett i morgon, och så för att det är så himla kul, förstås!

Kommentera

