Skola i Norberg

Att läsa lokaltidningen Fagerstaposten var idag både jättekul och väldigt ledsamt. Det roliga bestod i en artikel om de kraftigt förbättrade provresultat som 9:orna i Norberg presterat i år. 93 % blev godkända på det nationella provet i matte, 99 % i svenska och 98 % i engelska. Härligt jobbat, alla elever, lärare och skolledare! I artikeln beskrevs hur lärarna på högstadieskolan arbetat annorlunda för att förbättra elevernas resultat på nationella proven (samt deras kunskaper, hoppas jag). Jag förutsätter att reportern har missförstått den intervjuade läraren som uppgavs säga att man nu inte bara har med ett räknesätt på proven utan blandar olika typer av uppgifter. Det är självskrivet, hoppas jag, att alla gamla kunskaper återkommer i undervisningen. För det finns väl ingen lärare som menar att “bråkräkning klarade vi av i skolår 7, det testar vi inte på det här provet i skolår 8″??? Men, som sagt, jättekul att Norbergs elever får figurera med positiva rubriker och fantastiskt om kunskapsnivån hos våra ungdomar har ökat.

Det som var tråkigast att läsa, tycker jag, var artikel och insändare med anledning av nedläggningen av Nickebo skola. Den har jag kommenterat här på bloggen tidigare och jag har redogjort för mina åsikter i frågan. Att vi är många, både barn, föräldrar och personal, som känner sorg över att Nickebo skola inte finns nästa läsår, är inte konstigt. Elevunderlaget är just nu för litet, pengarna räcker inte till allt som vi vill göra i kommunen och därför kommer det inte bli någon skola (men väl förskola!) i Karbenning nästa läsår.

Föräldragruppen har presenterat bra idéer om hur skolan kan utvecklas, göras mer kostnadseffektiv och få en unik profil med hjälp av en tänkargrupp. Det arbetet kom tyvärr igång för sent för att det skulle hinna resultera i fler elever till höstterminen 2009. Idéerna är fortfarande bra och jag vet att det finns krafter i föräldragruppen som vill arbeta vidare, som inte vill ge upp, som tror på en nystart för skolan om ett år eller två. Härligt! En levande bygd mår så mycket bättre med en levande skola. Men den energin hotas att helt spolieras om Karbenning och Norbergs kommun ska delas i olika läger, vilket känns överhängande just nu. Jag förstår frustrationen och ilskan, jag kan hålla med om att det finns delar i hanteringen av skolfrågan som kunde ha skötts bättre från skolledningens sida. Men vi når ingen framgång genom att smutskasta varandra, köra dubbla race eller leta efter syndabockar.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: ska vi nå framgång i att utveckla Karbenningbygden måste vi jobba mot ett gemensamt mål, alla tillsammans! Visst innehåller utvecklingsarbetet olika delar och vi har alla olika intressen i det men vi måste kunna enas om en gemensam vision och en strategi för att nå den.

Kommentera

