Sverigedemokrater

Läser i DN att det, enligt Synnovate, bara krävs ytterligare 8000 skånska röster på Sverigedemokraterna för att de ska ta sig in i Riksdagen (då skulle de ha 12% i valkretsen och på så sätt få ett mandat). Det känns inte som någon överraskning men det är ändå både oroande och illavarslande. Vad har vi gjort fel för att så många ska tycka att främlingsfientliga populister är det bästa alternativet?

I EU-valet var det 42 personer (har jag för mig) i Norberg som lade sin röst på (SD). Det är långt ifrån alarmerande men det är 42 personer för många! Det snåriga är, tycker jag, att det är så svårt att få till en debatt/ett resonemang med personer som lägger sin röst på (SD). De jag har träffat har tvärsäkra åsikter, kortsiktiga “lätta” lösningar på alla samhällsproblem och är totalt ointresserade av att argumentera, reflektera och diskutera. Och vad gör man då? Tips emottages tacksamt.

För övrigt har jag haft en barndomsvän på besök i helgen. Vi har inte umgåtts på ca 25 år men ändå kändes det lite som att “komma hem” att prata med honom. Vad härligt det är med sådana relationer. Kom snart tillbaka! 🙂

Kommentera

