Skördetid och egenförsörjning

Jag tror att det här är min bästa tid på året; när vi kan skörda i köksträdgården och äta det vi själva odlat. Har jag kanske en framtid som gröna vågare?!?

Vi har kokat rödvinbärsgelé så att det står härliga till. Idag åt vi egna morötter, sallad, potatis och örter till laxen (som vi inte har odlat själva 🙂 ). Snart är äpplena färdiga för moskok och så finns det ju blåbär och svamp och lingon och… LIVET ÄR HÄRLIGT! Finanskrisen känns avlägsen när jag står i leriga storstövlar i potatislandet. Jag känner mig så RIK när vi (till viss del) kan förse oss själva med det vi behöver. Det är en fantastisk känsla som alla borde få möjlighet att uppleva. Jag har full förståelse för storstadsbor som har kolonilott eller odlar småskaligt på balkongen. Det är något visst med att skörda och äta, att klara sig själv. Samma typ av tillfredställe som det ger att ha ett arbete, vara behövd, kunna försörja sig själv. Det borde få vara en självklarhet för alla människor.

Kommentera

