Val i Afghanistan

Ibland är det svårt att förstå konflikter i andra delar av världen. “Hur kan de göra som de gör och tänka som de tänker?”, säger jag till mig själv ibland. Det är förstås min okunskap och livssituation som gör att jag inte förstår.

Afghanistan är ett konfliktområde som jag har svårt att förstå. Mycket av det som förmedlas i nyhetsrapporteringen och i reportage är helt oförståeligt för mig, trots att jag försöker. Jag har läst flera böcker som utspelar sig i Afghanistan, sett filmer, dokumentärer, utan att känna att min förståelse egentligen har ökat. Det var först när jag läste “Flyga drake” av Khaled Hosseini som förståelsen gick ner i magen. Det är en fantastisk bok, på många sätt. Historien är jättebra men för mig är den största behållningen ändå att jag känner att jag förstår på ett annat sätt. Den här boken är förstås ingen absolut sanning, lika lite som något annat, men den lyckades i alla fall förmedla det som jag har saknat så länge; en förståelse för hur människor kan bete sig på ett sätt som för mig tidigare verkat obegripligt. Och jag är alldeles övertygad om att det är först när vi kan förstå varandras tankar och beteenden som vi på ett konstruktivt sätt kan lösa konflikter och förändra en ohållbar situation.

Kommentera

