Kvalitet vs resurser

I början av veckan publicerade Fagerstaposten en insändare från “Än så länge kommuninvånare i Norberg”. Skribenten har åsikter om den politik vi fört, “att allt färre ska göra allt mer”, vilket “sliter hårt på personalen att se alla behov, men inte kunna göra det som verkligen krävs för ett mänskligt leverne”.

Det är glädjande att någon har åsikter om och engagerar sig för hur våra äldre äldre har det i Norberg. Precis som denna någon skriver så tror jag också att det finns gamla människor som ibland har svårt att göra sin röst hörd i media. Däremot är jag övertygad om att vi inom hemtjänst och äldreomsorg i Norberg har en fantastisk personal som gör allt vad de kan för att lyssna till de gamla och se till att de har en bra tillvaro.

Jag har valt att engagera mig politiskt för att jag tror att det finns mycket i vårt samhälle som vi kan göra bättre. Jag har valt att vara ledamot i Socialnämnden för att jag anser att stöd och hjälp till dem som för tillfället behöver det är något av det viktigaste man kan ägna sig åt. Min önskan, som jag tror delas av alla andra politiker, är att alla våra kommuninvånare – unga som gamla – ska ha det så bra som möjligt.

Vägen till en bra omsorgsverksamhet går via bra personal. Vi har höga kvalitetsmål för våra verksamheter och vi har höga ambitioner vad gäller personalens arbetsmiljö. Dessvärre har vi också begränsade ekonomiska resurser för att genomföra våra mål och ambitioner. Detta gör att vår personal ibland har en hög arbetsbelastning och jag kan förstå att det upplevs stressande att inte kunna tillgodose allt som våra äldre skulle vilja ha hjälp med. Om det är någon tröst så är läget detsamma i andra kommuner; kostnaderna för omsorgen i Norberg ligger nu i nivå med andra jämförbara kommuner.

Chefer och medarbetare inom Socialförvaltningen arbetar hårt och målmedetet för att hålla hög kvalitet i verksamheten. Trots detta finns det förstås saker som kan bli bättre. Jag hoppas att ”Än så länge kommuninvånare i Norberg” väljer att vara just kommuninvånare i Norberg och att denna någon kontaktar mig, någon annan politiker eller någon chef inom socialförvaltningen så att vi får ta del av dina förslag till förbättringar.

Kommentera

