Barn (?) i H&M’s värld

Igår råkade jag bläddra i H&M’s höstkatalog för barn. Det var för gräsligt!!! På de flesta bilderna är barnen utspökade till unga vuxna, utställda i vuxenposer och med vuxen-make up. Lite åt det hållet är det tyvärr alltid hos H& M men det här var värre än vanligt. Jag trodde inte att jag var en moraliserande tröktant men det här kan jag bara inte acceptera!

Tidigare har jag ondgjort mig över H&M’s övertydliga könsstereotypa mode, med rosarött glittervolanggulligull för tjejer och traktorer/flygplan/brandbilar/dinosaurier för killar. När jag frågar efter ett plagg i H&M’s butiker frågar biträdena alltid om det är till en tjej eller en kille. Vad spelar det för roll?!? Det är ämnat för ett BARN. Tacka vet jag Polarn och Pyret som har insett detta och är en föregångare på området. Tyvärr ligger Polarn och Pyret i ett prisläge som passar långt ifrån alla barnfamiljer.

Nu räcker det inte längre med att muttra argt mellan klädhängarna i butiken; nu måste vi säga ifrån! Jag vill inte att några barn, varken mina egna eller andras, varken i Sverige eller i andra länder, ska pådyvlas att de ska se ut som 22-åringar när de nyss har börjat skolan! Bottennoteringen var sidan med fuskpälsar: kappor och muffar (har jag för mig att det var) i fuskpäls från strl 86. Fuskpälskappor för tvååringar, alltså! Nä, nu tror jag det är dags för en bojkott av H&M.

Är du med?

Kommentera

