Ilska och glöd?

Idag höll S-kvinnoklubben i Vikmanshyttan sin kvinnodag. Inbjuden talare var Margareta Winberg. Som ny S-kvinna var jag förstås nyfiken på vad den tidigare kvinnoförbundsordförande hade att säga.

Winberg efterlyste ilska, glöd och kamp. Hon hänvisade till att utanförskapet ökar och att den gemensamma välfärden monteras ner och säljs ut. Trots det är det ingen som reagerar, menade hon. Är vi som har jobb så nöjda med de extrapengar som jobbskatteavdraget givit oss så att vi går med på att vårt samhälle delas ännu mer mellan de som har och de som inte har?

Det är värt att fundera på. Dagligen möter jag människor som är urförbannade på hur alliansregeringen försämrar villkoren för sjuka, arbetslösa, unga och nysvenskar som inte har etablerat sig på arbetsmarkanden än, pensionärer osv. Den frustration och besvikelse jag hör har invaggat mig i tron att vi är många som kämpar för förändring och som vill ha ett solidariskt samhälle med välfärd för alla. Men när jag tänker efter så ser jag få demonstrationer på gatorna och förhållandevis tama insändare i tidningarna. Är det verkligen så att några extra hundralappar i plånboken för oss som har turen att ha ett jobb gör att vi glömmer solidariteten med de som för tillfället är sämre lottade? I så fall har moderaterna lyckats väl med sin taktik.

Några som absolut inte går att lura, och som inte har glömt vad ett varmt, glatt och solidariskt samhälle betyder, är S-kvinnorna i Dalarna. Attans bananer vilka pantertanter det finns där! Det var länge sedan jag var i ett så åsiktsfullt och debattlystet kvinnosammanhang. Det var också slående hur lika vi tycker trots stora skillnader i ålder, bakgrund och livssituation. Tack, kära dalaklubbister för att ni påminde mig om vilken kämparglöd det finns runt om i landet. Så länge ni håller lågan brinnande så finns det definitivt hopp om ett varmare och mer solidariskt Sverige.

Kommentera

