Morgondagens socialdemokrati?

Det märks att temperaturen stiger, inom partiet och politiken. Ett år kvar till valet, två månader kvar till partikongressen. Flera ledande, något yngre, socialdemokrater i Stockholm skrev i veckan på DN Debatt att socialdemokratin behöver förnyas på ett antal områden för att attrahera dagens storstadsbor.

Tidningen Tvärdrag publicerade tidigt i våras en skrift om hur ett antal unga sossar vill att socialdemokratin bör utvecklas, “Snart går vi utan er”.

Det är två strömningar i tiden, två grupper av kloka människor med många kloka tankar och funderingar. Går dessa två strömningar att kombinera? Jag är inte på det klara med hur men jag är ganska övertygad om att vi MÅSTE få dessa två strömningar att korsbefrukta varandra, annars har vi snart två partier med rötterna i socialdemokratin.

Det är befriande och välkommet med de grepp som “storstadssossarna” tar. Modigt. Djärvt. Ger mig mer luft att andas i partiet. När vi omprövar vår politik vill jag dock att vi gör det för att vi tror att det är den bästa vägen att gå för samhället – inte för att attrahera en viss grupp väljare. Stockholmare är på många sätt avgörande för hur det går i riksdagsvalet, jag vet. Men vi kan inte utforma en politik för att vinna valet, vi måste forma en politik för att utveckla samhället åt det håll vi vill.

Jag håller med om mycket i det som “storstadssossarna” skriver. Ilja Batljan är t ex en av mina fränder när det gäller att driva omformningen av arbetsmarknadspolitiken och dess organisation. Att diskutera huruvida LAS bör skrotas eller ej är också välkommet, även om jag idag inte är beredd att klart deklarera någon åsikt i den frågan. Men vi måste våga ompröva, tänka nytt, prova nya grepp! Annars är vår politik död och vårt parti lär långsamt självdö.

Jag håller också med om mycket av det som skrivs av Tvärdragsgänget. De är tydligt ideologiska och vågar ta ut svängarna och det har vi tappat lite, senaste åren, tror jag. Därför är deras blåslampor välkomna i allas våra häckar.

Vi är ett stort parti med många medlemmar. Vi lever i olika sammanhang, i olika faser av livet och har olika erfarenheter. Att vi ibland spretar åt olika håll är ett friskhetstecken, tycker jag. Men när vi bryter våra åsikter och argument mot varandra måste vi göra det med stor respekt för varandra, så att vi på höstens partikongress kan enas under ett och samma program. Tillsammans är vi starka!

Tillbakablickar, nostalgiska suckar och cementerade hjulspår har vi nog av, tycker jag. Våga lyssna på de som tänker annorlunda! Våga ge utrymme för och heja på de som drömmer, brinner och utmanar! Våga tro på att en annan värld är möjlig, för vi kan allt vi vill!

Kommentera

