Sommardesignkontor

Igår kväll hade jag förmånen att bevista slutredovisningen av Sommardesignkontorets projektuppdrag. För den som inte känner till denna fantastiska institution så är det föreningen SVID (Sveriges design-någontingförening) som tillsammans med kommuner och näringsliv arrangerar tillfälliga designkontor runt om i Sverige varje sommar. Designkontoren anställer designstudenter som får skarpa uppdrag från kommuner och näringsliv att komma med förbättringsförslag.

I sju veckor har 8 tjejer och killar som går olika utbildningar (arkitekt, landskapsarkitekt, industridesign osv) bott och arbetat i Norberg med uppdrag från Klockargårdens, Fagersta Hygien, Fagersta kommun och Norbergs kommun. Designeleverna har verkligen tagit sina uppdrag på allvar, jobbat stenhårt och mycket proffsigt, och igår fick vi se slutprodukten av deras arbete. Det var imponerande!!! Maken till nytänk, kreativitet, lyhördhet, analysförmåga och humor har jag inte sett på länge. Jag – och säkert många andra med mig – kände mig nypåfylld när jag gick därifrån.

Idéerna om hur infarten till Norberg kan utvecklas och användas för att bättre spegla “Norbergs själ” gillade jag skarpt. Allra mest gillade jag att förslagen var i tre steg: sådant som kan realiseras ganska snart utan större investeringar, lite mer omfattande investeringar som behöver några år på sig för att bli klara och så en härlig framtidsvision om hur vi kan utveckla vår “by”. Tack snälla ni för alla dessa idéer och all härlig inspiration! Om du får möjlighet att ta del av presentationen (kanske på något fullmäktigemöte under hösten?) tycker jag att du ska ta chansen. Det kan vitalisera vem som helst!

Kommentera

