KS 12 oktober

Ibland blir jag förvånad över vilka frågor som väcker debatt i kommunstyrelsen och att andra, i mina ögon mer kontroversiella, passerar mer eller mindre obemärkt förbi. Igår var ett sådant tillfälle.

Vi tog bl a beslut om att medfinansiera Citybanan. Det där med medfinansiering i infrastrukturprojekt är jag kritisk till. Infrastruktursatsningar är ju, som bekant, en statlig anglägenhet. Tyvärr har det blivit allt vanligare, för att inte säga regel, att kommuner och landsting tvingas medfinansiera vägbyggen, järnvägsutbyggnader, kanalutbyggnader osv. Helt galet, enligt min mening. I fallet Citybanan ska alla kommuner och landsting i Mälardalsområdet, däribland Västmanland (och Norberg, om inte ens har en tågstation i tätorten), vara med och betala för två extra järnvägsspår i Stockholm. Visst kommer vi säkert ha nytta av de två extra spåren, men det kommer även resten av Sverige! Jag kan inte förstå varför denna typ av investeringar, som är nationella angelägenheter, inte helt ska finansieras av staten. Därför yrkade jag på att Norbergs kommun ska skriva till regeringen och protestera mot denna typ av medfinansiering, som vi känner oss tvingade att medverka i. Kommunstyrelsen gick på mitt förslag så nu blir det andra gången på kort tid som Norberg skickar protestbrev till regeringen. I den frågan var alla partier helt överens. Trevligt!

En annan fråga, som för mig är självklar, är att vi ska ha en positiv inställning till förfrågan från Bergslagens Folkhögskola att ev förlägga två utbildningslinjer till Norberg. Tankarna bakom idén, att utbildningen ska integreras i det omgivande samhället, ligger helt i linje med hur vi vill att engagemanget och kreativiteten i Norberg ska växa. I det här läget förbinder vi oss inte till någonting, vi ger bara uppdrag att arbeta vidare med den här idén. Ändå väljer (FP) och (M) att reservera sig mot beslutet. Så mycket för att satsa framåt, bejaka entreprenörskap, kreativitet och nya idéer… Heder åt den representant för Alliansen som vågar trotsa kompisarna och rösta enligt sin egen övertygelse.

Kommentera

