Nya chanser

I kongressmaterialet inför Jobbkongressen återkommer en ståndpunkt flera gånger: socialdemokratisk politik ska ge människor upprepade chanser i livet; upprepade chanser till utbildning, till att få fotfäste på arbetsmarknaden, att höra hemma någonstans. Detta är oerhört viktigt, anser jag. För att skapa ett samhälle i sammanhållning måste alla känna att de är med och bidrar på något sätt: att de behövs, att deras arbetsförmåga är efterfrågad, att de finns i ett sammanhang.

På vägen hem från Stockholm i veckan stannade jag på Centralen och köpte Situation Stockholm av en man. Vi började prata lite grann och jag berättade att jag var på väg till ett styrelsemöte med socialdemokraterna i Norberg. “Det är bra”, sa försäljaren, “jag håller på er. Jag har varit knegare, vettu, men sen hände det en massa skit i livet6 och nu står jag här.” Vi pratade lite om att han kände att han var på rätt väg men att det var omöjligt att få ett jobb med den bakgrund han har. Så får det inte vara i ett solidariskt samhälle!

I dagens arbetsliv är kraven så höga att det är allt färre som har tillräckligt hög kompetens, är tillräckligt snabba, flexibla och stresståliga för att orka med eller för att platsa. Det leder till att det är en allt större grupp som inte får plats: som är för skamfilade, för eljest, saknar rätt kompetens etc för att vara välkomna på arbetsmarknaden. Egentligen tror jag inte att det är någon (jo, kanske de superegoistiska, elitistiska brudarna som var med i Debatt i veckan…) som vill ha ett sådant samhälle. Dessutom är det samhällsekonomiskt idiotiskt.

Att försöka backa samhällsutvecklingen är omöjligt, tror jag. Det går inte att lagstifta om ett långsammare arbetsliv som tar hänsyn till mänskliga värden. Lösningen ligger snarare i att ständigt diskutera i vilken typ av samhälle vi vill ha, vilken människosyn som ska råda och att visa på fördelarna för oss alla med att det är många som känner sig inkluderade och behövda. Dessutom behövs det, som jag sagt så många gånger förr, en utvidgad arbetsmarknad. Och där har politiken en stor roll att spela! Vi kan göra förändringar i gällande lagstiftning för att underlätta för sociala företag att etablera sig och att överleva. Vi kan skriva in sociala hänsyn i våra upphandlingspolicys för att möjliggöra för företag som tar stor social hänsyn att överleva. Vi kan ge våra tjänstemän inriktningsbeslut som gör att social ekonomi pratas om och stimuleras i våra verksamheter.

Jag sa till mannen på Centralen att vi på partikongressen förmodligen kommer ta en hel del beslut som, om vi kommer i regeringsställning, kommer att underlätta för honom att komma ut i jobb. Han lade armen om min axel och önskade mig lycka till. Jag hoppas, för allt i världen, att jag i framtiden kan stå för det jag sa.

Kommentera

