Jobbkongress dag 3

Vi är inne på kongressens tredje dag och ombuden ser förvånansvärt pigga ut, för att ha sovit så lite i natt: vi voterade fram till kl 2 i natt och började nu igen kl 8:30. Starkt jobbat, allihop!

Mina främsta intryck från gårdagen är enigheten i den ekonomiskpolitiska debatten (där Västmanland m f l fick igenom vårt krav att tillåta lånefinansiering för vissa större infrastrukturprojekt), hur självklart det är för oss sossar att öka tryggheten för företagare, hur skönt det känns att kongressen tog beslut om att föra in landstingen i Kraftsam och det enorma engagemanget som kongressen visade för att erkänna ett fritt Västsahara. I Västsahara-frågan fick partistyrelsen stryk i omröstningen.

Jag har haft många funderingar om hur jag ska rösta i Afghanistanfrågan. I min arbetarekommun är det flera som är mycket kritiska till att Sverige har soldater där under ISAF-flagg och som kräver att vi tar hem våra soldater. Jag har tidigare lyssnat på båda sidorna i debatten men inte kunnat komma till ett eget ställningstagande. Frågan är så oerhört komplicerad, hur vi än gör så är problemen i Afghanistan enorma och lidandet oerhört. Jag hade därför tänkt att jag skulle lägga ner min röst. Efter att ha lyssnat på många, passionerade och kunniga inlägg i natt, däribland en lysande Jens Orback och en mycket engagerad och skicklig Jan Eliasson, bestämde jag mig för att gå på partistyrelsens förslag och förorda fortsatt närvaro i Afghanistan. Jag antar att jag kommer få stå till svars för det när jag kommer hem. I januari kommer vi i Norberg arrangera ett öppet seminarium i frågan (både Maj-Britt Theorin och Lena Hjelm-Wallén är intresserade av att delta) och då får vi fortsätta diskussionen.

Västmanlandsdelegationen fick inte igenom vårt krav att kongressen ska skriva in i riktlinjerna att en tredelad föräldraförsäkring ska införas under kommande mandatperiod. Den frågan har kongressen hänfört till redaktionsutskottet. Att det blir en tredelning av försäkringen verkar kongressen vara tämligen överens om.

Just nu debatterar vi Ett Sverige i sammanhållning, som skulle ha avhandlat igår kväll. För tillfället ligger vi ca 3 timmar efter programmet. Jag undrar hur länge vi ska hålla på i natt?

Någon gång i eftermiddag/kväll ska jag hålla ett anförande om strandskyddet. Partistyrelsen har i det ursprungliga förslaget till riktlinjer skrivit om skärpt strandskydd i mycket generella termer och det måste förstås vi i glesbygd motsätta oss. Mer om detta senare idag.

Kommentera

