En futtig timme

Så, nu har jag genomfört en timmes direktsänt telefonväkteri i Radio Norberg. Jag hade lite funderingar före programmet om jag hade tagit mig vatten över huvudet; Vad gör jag om ingen ringer? Vad gör jag om det ringer någon lyssnare och är riktigt otrevlig? Vad gör jag om det ringer någon och ställer initierade frågor om t ex (S) synpunter på kriminalvårdspolitiken (som jag inte är särskilt insatt i)?

Allt det där hade förstås kunnat hända men det hände inte idag, som tur är. Gunilla, som skötte tekniken, och jag hade inledningsvis en konversation om vilka som är de viktigaste frågorna för oss på den kommande kongressen. Efter knappt en kvart ringde telefonen. Spännande! Det var en för mig okänd kvinna som ville föreslå ett införande av en Leva livet-garanti och hur vi kan växla in unga i arbetslivet.

Det var så kul att höra hur andra tänker och resonerar, och försöka sätta in det i de riktlinjer partistyrelsen föreslagit och i de åsikter som jag själv har. Ytterligare två personer ringde in till programmet, och så ville programledare Gunilla diskutera förldraförsäkringen, så den där futtiga timmen gick alldeles för fort. Vi hade laddat upp med en lång spellista, ifall ingen skulle ringa, men det blev inte många låtar spelade. Fast den låt som min dotter hade önskat, “Hung up” med Madonna, var jag förstås tvungen att spela så att barnen kunde dansa hemma på köksgolvet.

Telefonväkteri har givit mig blodad tand. Om lyssnarna fortsätter vara så här vänliga och artiga så kan jag ha telefonväkteri hela dagarna!!!

Kommentera

