Samstämmigt budskap

Sitter på Jobbkongressen och lyssnar på Georgios Papandreou. Det slår mig att alla dagens talare; Mona Sahlin, Johanna Sigurddottir och Jens Stoltenberg, är väldigt samstämmiga i sina budskap. De pratar om ett solidariskt, grönt samhälle som håller ihop människor istället för att skapa klyftor. De pratar om vikten av politik för en bra samhällsutveckling, om vikten av en god partiorganisation med rejält fotarbete och av samverkan med vänstern och de gröna. Skönt att höra.

Vi har träffats i våra temagrupper nyss och försökt föra fram de synpunkter vi har på partistyrelsens förslag till politiska riktlinjer. Jag måste säga att jag är lite besviken på hur temagrupperna (i alla fall min, Jobbgruppen) utvecklats. Jag hade hoppats på mer av diskussion, givande och tagande, reflektion och slipande på argument. Istället blev det några timmars uppläsning av olika kongressdelegationers yrkande på tillägg till riktlinjerna. Synd. Man får ju ta seden dit man kommer så jag gjorde, på Västmanlandsdelegationens uppdrag, två yrkanden:

Vi i Västmanland vill att det i socialdemokraternas politiska riktlinjer ska stå att alla som kan arbeta ska få göra det, istället för som i förslaget alla som kan och vill.  Likväl som alla ska ha rätt att använda sin arbetsförmåga, hur den än ser ut, har vi alla skyldighet att bidra efter förmåga.

Jag har dessutom yrkat på att det Kraftsam som partistyrelsen föreslagit (delar av AF och FK, där kommunerna kan sluta avtal) också ska inkludera landstingen. Det gör jag med bakgrund av drygt fyra års arbete med att försöka få dessa fyra organisationer att mycket bättre arbeta tillsammans för gemensamma kunder/klienter. Det finns idag, många människor, som har behov av många olika typer av stöd som faller inom olika myndigheters ansvarsområden. Så länge vi har murar mellan myndigheterna (regleringsbrev om tydliggör den egna myndighetens ansvar) kommer människor att ramla mellan de berömda stolarna. Samverkan under en gemensam ledning är ända sättet att motverka detta. Det kan man göra redan idag, inom ramen för finsam (finansiell samordning), men finsam finns inte i hela Sverige och därför är det allt för få som får möjlighet till samordnade insatser.

Om en stund, efter Margot Wallströms tal, får vi veta vad redaktionsutskottet anser om våra yrkanden. Med start i morgon, torsdag, ska vi västmanländska delegater föra fram våra förväntningar på den framtida politiken från podiet. Titta gärna på oss på SVT 24! Jag har begärt ordet för första gången i morgon eftermiddag, efter kl 15. Jag längtar…

Kommentera

