Debatten är igång

Om några minuter ska vi börja besluta om våra framtida politiska riktlinjer. Härligt!

I morse, när kongressen öppnade och talarlistan publicerades, fick jag hjärtklappning och knäskak: Det stod Åsa Eriksson, Västmanland, som nummer två i talarlistan. Och detta inom ett område där jag inte har skrivit något anförande ännu! Blodet försvann bokstavligen från mitt huvud i några sekunder, jag lovar. När jag kunde tänka igen insåg jag att “superadministratörerna” tagit fel på område som ska behandlas idag och satt upp söndagens talarlista istället. Det korrigerades snabbt och jag kunde på darriga ben gå tillbaka till min plats.

Ingen stor grej, förstås, men det fick mig att inse hur orutinerad jag är. En gammal kongressräv skulle förstås kolugnt ha inväntat att det uppenbara felet rättats till. Det ska jag försöka lära mig till en annan gång. Och jag känner mig nöjd med att jag inte tvingades göra debut i kongresstalarstolen helt oförberedd och utan manus.

Stödet för partistyrelsen verkar stort när det gäller den ekonomiska politiken, som vi just nu beslutar om. Hittills har alla beslut (ca 10 än så länge) gått partistyrelsens väg. Undrar hur länge det håller i sig?

Var är kvinnorna i den ekonomiskpolitiska debatten? Det är en förfärande hög andel män i talarstolen den här förmiddagen. Tycker inte vi kvinnor att ekonomisk politik är viktig?

Kommentera

