Inget skvaller

Jag har fått önskemål om rapport om skvaller från Jobbkongressen. Tyvärr måste jag göra vederbörande besviken för jag har inget smaskigt skvaller att bidra med. Visst pågår det mycket diskussioner och förhandlingar om kompromisser i heta frågor, men de sköts i vårt fall av de temaområdesansvariga. Jag har alltså inte varit aktiv i förhandlingarna om t ex formuleringar kring vinst inom skola och välfärd, för det är inte mina områden. Därför har jag inte heller något sådant skvaller. Jag, och resten av delegationen från Västmanland har fått gehör för våra åsikter i dessa frågor och yrkar därför bifall till partistyrelsens nya förslag till riktlinjer på dessa områden. Det betyder att vi INTE vill förbjuda friskolor eller att friskolor får göra vinst, däremot vill vi att det ställs samma krav på alla typer av skolor och att  kvalitén är det viktigare än driftsform.

I min egen temagrupp, arbetsmarknadspolitiken, lyckades vi komma långt i våra förhandlingar redan första dagen och kunde, tämligen enigt, klubba igenom en företagarvänlig, jobbskapande politik redan igår. Därmed är förhandlingarna i kulissen slut, för min del.

För övrigt så har jag suttit på min plats i kongressalen hela tiden kongressen har pågått så vad som har hänt runt omkring har jag ingen koll på.

På lunchen sprang jag ihop med Skinnskattebergs kommunstyrelseordförande, Lars Andersson. Det var förstås trevligt. Lars är själv lärare och är här för att bl a bevaka skoldebatten.

Vår kära Monika från distriktsexpeditionen kom just med en påse frukt till alla ombud från Västmanland. Tack Monika! Vi är redan ganska trötta (bara drygt fyra timmars sömn i natt) och kan behöva lite nyttigt energitillskott.

För övrigt kan jag meddela att jag kommer dra tillbaka mitt yrkande i strandskyddsfrågan eftersom temagruppen gjort ett bra arbete och ändrat förslaget till riktlinjer i den här frågan. För säkerhets skull tänker jag hålla ett anförande i frågan ikväll i alla fall.

Tjingeling!

Kommentera

