Lever vi som vi lär?

Det slår mig att det verkar finnas viss diskripans mellan de anförande vi håller samt beslut vi tar i förhållande till hur vi agerar. De här dagarna på Jobbkongressen har jag  t ex på vägen till och från kongressbyggnaden sett långt många fler rökare än vad jag brukar se i min vardag. Är det så att det är högre andel rökare bland socialdemokratiska politiker jämfört med resten av befolkningen? Kanske har jag helt fel.

I bänkraderna runt omkring Västmanlandsdelegationen konsumeras det dessa dagar stora mängder godis och snacks. Var och en gör förstås sina val men jag tycker att det rimmar lite illa med de beslut vi just har tagit om att investera i folkhälsa, agera för minskad användning av transfetter, färgämnen och kemikalier i livsmedel.

Sossar är förtås också människor. Jag menar inte att vi måste vara fanatiska renlevnadsmänniskor för att vi agerar för en bättre hälsa. Det jag menar är att ska vi kunna förändra världen måste vi börja med oss själva; att så långt det är möjligt förändra vårt eget agerande.

Själv agerar jag långt ifrån perfekt ur ett folkhälsoperspektiv och jag inser att jag riskerar att dra på mig kritik. Visst behöver vi ibland energitillskott när förhandlingarna drar ut på tiden och en del laster måste vi nog tillåta oss. Men jag tror att vi har möjlighet att agera lite mer föredömligt än vi gör idag. Eller?

Kommentera

