Vinst i välfärden

Just nu debatteras vinst i välfärden. Åsikterna går isär om vi ska lagstifta mot vinst eller ej men jag tycker mig höra en klar majoritet för partistyrelsens förslag: ingen lagstiftning mot vinst men regleringar för ökad kvalitet och skärpta etableringskrav. Mitt stalltips är alltså bifall till partistyrelsens förslag.

Nu är det snart min tur i talarstolen. Här har ni mitt anförande i sin helhet:

Jag instämmer till fullo i Monas devis i inledningstalet att varje arbetad timme behövs.

En viktig del i det är att allas arbetsförmåga ska tas tillvara, alla ska känna sig behövda, alla ska känna att de finns i ett sammanhang.

Jag vill att ”vilja till arbete” byts ut mot ”arbetsförmåga”. “Vilja till arbete” ger helt fel signaler!  Meningen bör alltså lyda

”Det måste bli möjligt att ta tillvara allas arbetsförmåga genom t ex nya former av lönebidrag och möjlighet till en utvidgad arbetsmarknad.”

 Ytterligare ett argument för mitt yrkande är den bild av oss sossar som ett bidragsparti, som alliansen med hjälp av viss media har lyckats banka in hos delar av väljarkåren.

Låt oss en gång för alla ändra på det.

Kommentera

