Helgjuten politik

Ikväll har jag under en timme rapporterat från Jobbkongressen i Radio Norberg. Till min hjälp hade jag radioproffset Daniel Magnusson. Först och främst – tusen tack Daniel! Jag kände mig fullständigt trygg med dig och dina frågor i studion.

Det som slog mig när jag satt i studion är hur lätt det är att prata socialdemokratisk politik efter kongressen. Det spelar ingen roll vilket område det gäller; vi har en klok, modern och hållbar politik på alla områden, känner jag. När det gäller jobben och företagandet har vi definitivt gjort hemläxan och har många kloka förslag om ökad trygghet för småföretagare, bättre valideringsmöjligheter, fokus på kompetenshöjning i alla livets skeden, ökade investeringar för att sätta fart på hjulen osv. Pratar vi om ekonomisk politik så har vi verkligen anpassat oss efter rådande omständigheter och klokt sagt ja till lånefinansiering av större infrastrukturinvesteringar, omställning till ett grönt och hållbart samhälle och slopat den regionala medfinansieringen i statliga infrastruktursatsningar, som hotar att bryta sönder Sverige i storstad och “resten”. Ställningstagandet mot pensionnärsskatten var fullständigt självklar. Pratar vi skola så har vi ambitioner på alla områden och har äntligen lämnat diskussionen om vinster och driftsformer bakom oss. Pratar vi välfärd så har vi tydligt fokus på välfärd av hög kvalitet till alla när man behöver det. Och så fortsätter det!

Jag är så stolt över att ha varit med att utforma detta och jag känner mig fullständigt trygg med den politik vi går till val på. Kom an bara, politiska motståndare, väljare och journalister! Här har ni en socialdemokrati som står redo att möta 2010 och som har viljan och förmågan att skapa ett Möjligheternas Sverige.

Kommentera

