Inför KS 16 nov

I morgon har kommunstyrelsen i Norberg möte. Vi ska bl a besluta om budget för KS och KF 2010.

Trots protester från alliansen (och delar av vänsterpartiet) har kommunfullmäktige klubbat en kommunbudget för 2010 som innehåller lite utvecklingspengar. Det är inga stora summor, men nästan 1,5 Mkr finns nu till förfogande för KS för offensiva satsningar som ska göra Norberg ännu mer attrativt. Det är bra, tycker jag. Vi är nog många som anser att den största utmaningen för Norberg de kommande åren är att vända befolkningsutvecklingen, d v s öka inflyttningen. För att lyckas med det tror jag att vi som redan bor här behöver vara ännu  mer nöjda med vår kommun, tala väl om den och visa att detta är ett bra ställe (det bästa?) att bo på.

Inom politiken är vi tämligen överens om att under nästa år bygga om lägenheter i Resedanområdet så att det blir attraktivt 55+ boende för några av våra lite äldre medborgare. Det bör i sin tur leda till att det blir fler lediga hus till salu och det kan förhoppningsvis leda till viss inflyttning i kommunen (alla är välkomna men unga som har eller planerar att skaffa barn är extra välkomna…). Vi har, som bekant, planer på att bygga en ny sporthall och vi vill göra genomfartsområdet, vid sjön Noren, mer attraktivt för boende och besökare. Sommardesignkontoret har tagit fram kul och häftiga förslag om det som jag hoppas att vi kan börja realisera under nästa år.

Ikväll hade vi gruppmöte (S) inför KS och jag talade mig varm för att bygga en gång- och cykelväg mellan Norberg och Fagersta. Det har det talats om länge, har jag förstått, men Vägverket är inte alls intresserade att bygga någon cykelväg här. Med tanke på folkhälsan, klimatproblematiken och att göra Norberg attraktivare så anser jag att vi behöver ha en cykelväg till Fagersta, där många av våra invånare arbetar, studerar, handlar eller sportar. I vår, när Vägverket planerar att bygga mitträcke på vägen, måste vi ta chansen och bygga en cykelväg, tycker jag.  När maskiner är på plats, när viss nyproduktion av sidovägar redan görs, så borde det vara enklare (och billigare) än någonsin annars att få till den efterlängtade cykelvägen. Med lite samverkan mellan Fagersta kommun, Norbergs kommun, Svevia, Vägverket och Länsstyrelsen borde några kilometer väg väl gå att skaka fram?

Visst finns det många hinder att övervinna men min fasta övertygelse är att vill man så går det – frågan är bara hur mycket man vill.

Vi får se om det blir någon cykelväg eller ej.

Kommentera

