Advent

Första advent är snart till ända och jag har fortfarande inte satt upp några stjärnor eller gjort i ordning adventsljusstaken. Det konstiga är att jag trivs med det! Trivs med att följa min egen rytm, inte andras (eller almanackans). Trivs med att göra sådant jag vill göra istället för sådant “man måste” göra. Trivs med att ha ägnat precis hela helgen åt min kära sambo och flera av våra vänner istället för att hänga upp julgardiner (nej just det, det gör jag ju aldrig…) eller stånka över något annat jag inte vill. Det tog några år men äntligen tror jag att jag har blivit vuxen; gör saker så som jag vill göra istället för så som jag tror att jag vill göra. Känns stort!

Det är kanske tur för barnen att far- och morföräldrar är så ordentliga och firar advent på rätt dag. Vem vet hur det annars går med barnens kulturarv?!!?

Kommentera

