Extra distriktskongress

Igår hade (S) i Västmanland extra distriktskongress för att fastställa listorna till landstings- och riksdagsval.

Först och främst måste jag säga att Köpings Akn ska ha all heder av väl genomfört arrangemang. Tack Ulrik och co!

För det andra så är jag mycket nöjd med hur utformningen av listorna blev. På landstingslistan för västra valkretsen valdes Norbergs nuvarande kommunstyrelseordförande Kenneth Östberg att stå på andra plats. Det betyder att han, tillsammans med tre andra, är våra kandidater till landstingsrådsposterna. Det är tråktigt för Norberg att redan (efter en mandatperiod) mista en så klok, kompetent och trevlig kille på kommunalrådsposten. Det är jättebra för Västmanland (kanske särskilt norra Västmanland?) att en så klok, kompetent och trevlig kille kandiderar för landstinget. Det finns mycket att göra inom landstinget, kanske främst i norra länsdelen, och jag känner mig fullständigt trygg med att Kenneth kommer göra ett fantastiskt jobb för alla västmanlänningar. Lycka till!

På riksdagslistan blev det diskussioner om plats 3, där Olle Thorell (nuvarande riksdagsledamot) av valberedningens flyttats ner till plats 5 till förmån för Lars Eriksson, ordförande i Västerås Akn. Anledningen är att det, enligt partistyrelsens valanalys, behöver finnas en västeråsare högt upp på listan för att vi ska kunna vinna röster i just Västerås. Det argumentet stämmer nog. Därför är det så bra att fantastiska, kloka, kunniga och genomtrevliga Anna Wallén – från Västerås – står på plats 4. Hon är en riktig röstmagnet, tror jag.

Det blev sluten omröstning om Lars eller Olle ska stå på plats 3. Vi är många som anser att Olle, som har gjort ett jättebra jobb i riksdagen innevarande mandatperiod, bör stå på en “garanterad” riksdagsplats. Det blev 74 röster för Lars och 91 för Olle. Det var många västeråsare som var besvikna efter att resultatet lästes upp och det förstår jag. Min förhoppning är att västeråsarna går man ur huse och röstar på (S) den 19 september, av tre anledningar: 1) Västeråsarna har förmodligen tröttnat på alliansregeringens politik och har hört om vår kloka, moderna politik för ett sammanhållet Sverige där det skapas möjligheter för alla. 2) Västeråsarna har lärt känna den lysande stjärnan Anna Wallén och kryssar henne för allt vad tygen håller. 3) Västeråsarna vill se sin Akn-ordförande i riksdagen och kryssar därför Lars på riksdagslistan.

Själv blev jag vald att stå som nummer 10 på riksdagslistan. Det är jag jättglad över; relativt högt upp men långt ifrån valbar plats. Om sisådär två mandatperioder, när mina små barn har blivit betydligt större, står jag gärna på top 5…

Det viktigaste av allt är att vi tillsammans jobbar klokt och energiskt för valseger i alla västmanländska kommuner, i landstinget och förstås i riket!

Kommentera

