Nytt kommunalråd i Norberg 2011

Den lokala tidningen Fagerstaposten toppar idag sin förstasida med att Kenneth Östberg, nuvarande kommunstyrelseordförande och tillika kommunalråd i Norberg, inte kandiderar till en mandatperiod till. Kenneth är, som ni sett här tidigare, kandidat till landstinget istället.

En reporter har ringt Christer Filipsson (FP), alliansens mest högljudda företrädare i Norberg, för att få hans reaktion på Östbergs “avhopp”. Filipsson sägs i tidningen nämna mig som trolig person att kandidera till kommunalrådsposten för (S). Han säger att jag har framställts som någon slags kronprinsessa. Intressant! Jag undrar just vad som får honom att säga så.

Samma reporter ringde mig i fredags och bad mig kommentera uttalandet. Jag svarade, vilket är helt sant, att vår valberedning just nu håller på att sammanställa ett förslag till fullmäktigelista. Den listan, som jag hoppas att jag kommer stå relativt högt upp på, presenteras för medlemmarna på medlemsmötet i januari 2010. Därefter ska medlemmarna rösta om vilka personer de vill ha på vilka platser på listan och först därefter har vi en eller flera kandidater till kommunstyrelseordförandeposten. Hur det blir vet vi förstås inte förrän den 19 september 2010; vill norbergarna ha fortsatt (s)-styre och vill de i så fall ha samma person som medlemmarna på kommunalrådsstolen?

Än så länge har ingen journalist frågat mig vad jag skulle svara om jag fick frågan om att kandidera som KSO (kommunstyrelseordförande). Jag kan här avslöja att jag idag skulle svara ja – med stolthet, glädje och med viss bävan. Politik är så kul och det finns så mycket jag skulle vilja utveckla i Norberg att det vore en ynnest att få göra det på heltid. Men mycket vatten ska rinna under broarna innan vi är klara med nomineringar, listor och val så än så länge är det ingen som vet hur det blir. Spännande!

Kommentera

