Möjliggöra för alla att engagera sig

Jag har idag, efter tre års tjat, fått majoritet i Socialnämnden i Norberg för möten på dagtid (start kl 15 istället för 16, och 17 som det var i början av mandatperioden). Det gläder mig stort men gör flera av mina partikamrater mycket upprörda.

De menar att det är svårt för personer anställda i små företag att ta ledigt en kortare period (tex 2 timmar) för att arbetsgivaren inte kan sätta in vikarie då. Det kan leda till att personer avsäger sig uppdrag, menar de.

Jag inser att den grundlagsskyddade rättigheten att vara tjänstledig för politiska förtroendeuppdrag (och fackliga dito) ställer till problem för arbetsgivare. Jag inser att det finns jobbarkompisar som gnäller om de tvingas gå en man kort när kompisen är på möte. För mig är detta ett samhällsproblem som måste diskuteras och åtgärdas. Så länge vi har demokrati så måste vi ha människor som engagerar sig i samhällsfrågorna. Vi behöver ha alla sorter som politiker; unga, gamla, anställda, arbetslösa, egna företagare, invandrare, pensionärer, småbarnsföräldrar osv. Att planera arbete och fylla luckor är något som går att göra, om man vill. Att få föräldrar att lämna sina barn för att gå på nämndsmöten är betydligt svårare.

Ett annat argument som framförs är att möten dagtid innebär en ökad kostnad för kommunen (ersättning för förlorad arbetsförtjänst). För mig är demokrati och samhällsengagemang så viktigt att vi måste ta den kostnaden. Att vår personal som är föredragande på mötena slipper arbeta kvällstid är förstås en ren vinst.

Vad är alternativet till att sträva efter så många möten som möjligt dagtid? En allt mer ålderstigen politikerkår, om du frågar mig, och fortsatt svårt att rekrytera yngre personer med hemmavarande barn till förtroendeuppdrag.

Jag är medveten om att åsikterna går isär i den här frågan men den ligger i tiden; allt fler kommuner och landsting övergår till att ha alla nämnder och styrelser dagtid.

Kommentera

