Kall jul?

Jag och de mina har en alldeles fantastisk jul, på alla sätt: mycket snö och lagom kallt för att prova nya skidorna, bygga snögrottor och åka stjärtis. Lagom mycket god mat så att vi kan äta fest-rester på juldagen och därmed slippa matlagningsbestyr. Lagom varmt inne eftersom vi har ved inburen och en ständig brasa i kakelugnen.

Dessvärre är det långt ifrån alla som har en fantastisk jul. En ny rapport från den rödgröna granskningsgruppen visar att andelen barn som växer upp i familjer som lever under fattigdomsstrecket nu förmodligen är den högsta någonsin i modern tid. Och detta år 2009, där de flesta av oss  – som har ett arbete – har fått skattesänkningar och ännu mer pengar i plånboken. Är detta verkligen det samhälle vi vill leva i? Ett samhälle där några har det väldigt bra och där några har det ganska eländigt. Jag är helt klar över vad jag tycker: ett samhälle som försöker utjämna skillnader i människors förutsättningar är den bästa förutsättningen för utilitarism – största möjliga lycka för största möjliga antal.

Det önskar jag mig till nästa jul.

Kommentera

