Sveriges roll i Afghanistan

I morgon kväll arrangerar (S) i Norberg vårt första öppna seminarium för i år. Det har rubriken “Vilken är Sveriges roll i Afghanistan?”. Upprinnelsen var den stundtals hätska debatt som fördes inom (S) hösten 2009 om huruvida Sverige ska bidra med soldater under ISAF-flagg eller ej. Åsikterna om detta har varit delade i vårt parti och under Jobbkongressen fördes en lång och intensiv debatt i ämnet.

Jag har skrivit här på bloggen ett par gånger om hur svårt jag tycker det är att ta ställning till om de svenska soldaterna i Afghanistan bör vara kvar eller ej. Båda sidor har kloka argument att anföra, tycker jag, och situationen i landet verkar inte ha någon solklar väg mot förbättring.  För mig blev anförandet av Jens Orback på Jobbkongressen avgörande för den omröstningen. Hans argumentation fick mig att rösta för en fortsatt svensk truppnärvaro.

Sedan dess har tonens sänkts i debatten och de båda sidorna verkar ha närmat sig varandra. Därför är det med stor spänning jag ser fram emot morgondagens seminarium: Kommer Lena Hjelm-Wallén (fd Utrikesminister, ordf i Sv Afghanistankommittén) och Maj-Britt Theorin (fd riksdagsledamot och EU-parlamentariker, ledde bl a Sv Nedrustningskommissionen) att (verbalt) råka i luven på varandra eller har de samma syn på Sveriges roll i Afghanistan?

Kommentera

