Internationella kvinnodagen

I morgon är det 8 mars, Internationella kvinnodagen. I Norberg har vi redan firat den, en dag för tidigt. Vi såg bl a filmen “Den tatuerade änkan”, som är en utmärkt hyllning till kvinnor som vågar säga ifrån, leva de liv de vill leva utan att låta sig tryckas ner av andras förväntningar. Härligt! Jag har sett filmen flera gånger förut men känner ändå att den är värd att ses årligen; som ett vaccin mot att bli fånge i ett liv som leder till bitterhet och olycka.

En aspekt av hur vi kvinnor (föräldrar?) låter oss bli oumbärliga för våra familjer berörs inte i filmen: De vuxna barnen, som förväntar sig full uppbackning av sin mamma i vått och torrt, är inte födda sådana. Deras föräldrar har bidragit till utvecklingen. Det ger mig något att fundera över i min egen föräldraroll.

Jag vill rikta ett tack till de (S)-kvinnor som har arrangerat dagen med utställning, film, tipspromenad och internationell mat. Jag tror att vi kvinnor som lämnade tillställningen gjorde det med lite mera “jäklaranamma” i oss. Och jäklaranamman behövs, om vi ska lyckas skapa ett jämställt samhälle.

Kommentera

