Påsktankar

De senaste dagarna har jag varit ledig från jobbet och ägnat mig åt politik och familjen. Då händer det grejer!

Först vill jag rikta ett varmt tack till den alltid lika trevliga, kunniga och tillmötesgående Anna Nikula på distriktsexpeditionen (S) som hjälpte mig att förkovra mig lite i bloggosfären i veckan. Du är en klippa, Anna!

Sedan vill jag fortsätta tacka den härliga (S)- gruppen som arbetar fram ett förslag till regionalpolitiskt utvecklingsprogram för Västmanland. Det är ett litet men dynamiskt gäng som tänker högt och lågt, stort och smått, vågar ta djärva tankesprång och säga sitt hjärtas mening. Dessutom har vi ingen direkt budget att ta hänsyn till, vilket betyder att vi kan tillåta oss att vara lite visionära och kaxiga. I onsdags lyssnade vi till hur VD:arna för Vafab Miljö och Sala Heby Energi ser på våra framtida möjligheter inom hållbar utveckling. Det var först nedslående men sedan mycket inspirerande. Vet ni t ex att man kan utvinna energi genom att ta tillvara “kraften” som finns i skillnaden mellan vatten med olika salthalter?Det var nytt för mig. Det ska bli spännande att höra hur distriktstyrelsen ser på våra väl genomtänkta förslag, när de presenteras i början av juni.

I morse var jag på en företagarfrukost i Norberg, proffsigt arrangerad av Tillväxtgruppen. Det är fascinerande att ta del av dessa kreativa människors skaparglädje och jäklaranamma! Vi fick idag träffa flera unga, nya entreprenörer som har kloka, spännande idéer som de nu omsätter till affärer. Jag är full av förtröstan inför morgondagens småföretagartillväxt i vår region och jag vill önska varmt lycka till till alla som satsar tid, engagemang och eget kapital på att utveckla det de tror på. Jag tror på er!!!

Idag har mina barn matat nyfödda lammungar och varit påskkärringar. Det är underbart att se hur de kavat traskar fram till främmande hus, ringer på och önskar glad påsk med sina egenhändigt tillverkade påskkort. Det är nästan så att mamma får en liten tår i ögat… Jag hoppas att ingen granne känner sig tvingad att ge barnen godis eller frukt om man inte vill det. Det är ju inte meningen. Har man inte lust att ge något tycker jag att man kan tacka för påskkortet, önska glad påsk och stänga dörren utan att skämmas. Det klarar barnen.

Nu hoppas jag att du, kära läsare, har något trevligt att se fram emot under påskhelgen. Själv ska jag på konstvernissage, 18-årskalas och ta emot våra kära släktingar från Värmland. Det jag hade tänkt skriva, om ökade inkomstklyftor som LO-ekonomer räknat fram, får vänta. Nu är det helg och ledigt.

Glad påsk!

Kommentera

