Valupptakt

Nu har socialdemokraterna i Västmanland haft valupptakt,  i samband med distriktets årsmöte. Det var drag under galoscherna, hela dagen:

Tomas Bodström var partistyrelsens representant på kongressen och han höll ett mycket engagerat anförande om huvuddragen i vår politik, om varför det är så viktigt med en rödgrön regering redan i höst och – framför allt – att vi leder med 1-0 när det är 6 minuter av matchen och då gäller det att JOBBA!!

Efter det vidtog en dörrknackningsaktivitet på Viksäng. Det var allra första gången jag knackade dörr (förutom när jag som scout sålde majblommor varje vår i grannskapet) och jag måste medje att knäna var lite skakiga i början. Vid min sida hade jag proffsiga och rutinerade Carin Lidman, Västerås, så det var egentligen inte någon match. Många i vårt kvarter var inte hemma, några var inte alls intresserade av att prata med oss men på några ställen blev det  bra samtal.

Mest nöjd är jag med samtalet med en kille i min egen ålder. Han sa att han inte hade röstat på flera år – “det spelar ju ändå ingen roll” – men att han absolut inte ville ha borgerligt styre varken i Västerås, i Landstinget eller i regeringsställning. Det kändes, när vi gick därifrån, som att han tänker rösta rödgrönt i september. Hoppas, hoppas!

På eftermiddagen talade vår valgeneral Bo Krogvig. Vilken talare han är! Fakta, lidelse och humor i en perfekt blandning, högt tempo och ett väldigt tydligt budskap. Tack Bo, nu ska vi (som Gunnar säger) släppa på handbromsen och rejsa hela vägen in i kaklet!

Kommentera

