Ung och utanför

Idag funderar jag mycket över barnfattigdom, ungdomsarbetslöshet och de ökande klyftorna i samhället. Enligt de allra flesta bedömare är det ARBETE som är lösningen på problemen ovan: barnfattigdomen kan bara minska om barnens föräldrar i större utsträckning erhåller (hyfsat avlönat) arbete. Att ungdomsarbetslösheten är oacceptabelt hög kan förstås bara lösas genom att fler kommer i arbete. Enligt Socialstyrelsens rapport om de sociala förhållandena i landet har andelen fattiga minskat under 2000-talet men inkomstskillnaderna ökar. De ökade klyftorna i samhället består till största delen av att de som inget arbete har halkar efter i inkomst.

Så vad gör vi?

Den gångna helgen har jag brottats med barnens 3-årstrots, hög feber och öroninflammation. Det sliter på familjen när humöret hos oss alla går ner under Nivå Bra, utbrotten ligger nära efter nätter utan särskilt mycket sömn. Vi gör allt det som måste göras: tvättar kräkiga sängkläder, baddar svettiga pannor, spelar spel, åker till lättakuten för att få antibiotika och tvättar ännu mer. Det är inte kul, det var inte så planeringen för helgen såg ut. Under bråkdelen av en sekund tycker jag synd om mig själv och min familj tills jag inser hur priviligerade vi är: vi är två, friska vuxna. Vi har två, bra inkomster. Hur alla de föräldrar som kämpar med likadan trots och likadana sjukdomar – men också med den egna sviktande hälsan eller med pengarna som aldrig räcker till – hur de föräldrarna får ihop sina liv kan jag inte räkna ut. Alla dessa föräldrar är värda respekt, men också bättre förutsättningar.

Så hur gör vi?

Nästa helg ska jag prata om konkreta förslag på vad man kan göra för att motverka att unga hamnar utanför, att unga går utan jobb, att unga känner att de inte behövs. Hur? Så länge vi håller oss på en övergripande politisk nivå är det ganska lätt: ta bort 90-dagarsregeln på Arbetsförmedlingen, som säger att unga måste gå arbetslösa i 3 månader innan de kan få någon insats. Höj anslagen till Komvux, arbetsmarknadsutbildningar och högskolor. Låna till investeringar i infrastruktur och energiomställning så att fler jobb skapas. Etc.

Men vad säger jag till de unga och deras föräldrar/syskon/grannar/morföräldrar i Norberg? Vem är jag att ge dem konkreta förslag?

Kom till Tingshusparken i Norberg 1 maj om du är nyfiken.

Kommentera

