Julafton varje dag

Den senaste veckan har det Rödgröna regeringsalternativet presenterat sina överenskommelser om framtida satsningar efter att vi fått en ny regering i höst. För mig känns det som julafton varje dag eftersom det är så kloka, offensiva och modiga satsningar våra partier har kommit överens om. En eloge till alla er som har slitit i månader i olika grupper för att komma fram till allt detta!

Igår presenterades infrastruktursatsningen. Den innebär 207 miljarder (ja, du läste rätt!) till investeringar i drift och underhåll av järnväg, 9 miljarder till kollektivtrafik och cykeltrafik (yes!), 5 miljarder till kollektivtrafik i Sthlm och 9 miljarder till oss andra som bor utanför de tre storstäderna. Detta är FÖRUTOM alla de miljarder som nuvarande regering har aviserat. De satsningarna ligger fast i det rödgröna förslaget.

Dessa nya investeringsmedel betyder att ett antal nya projekt kan starta: Ostlänken, som är en höghastighetsbana mellan Sthlm och Linköping (superspännande). Höghastighetsbana via Landvetters flygplats. Första etappen i Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå samt utbygnad av spårkapaciteten för godståg. En jätteviktig del är löftet om fyra spår på sträckan Tomteboda – Barkarby i Sthlm. Alla kommuner i Västmanland (m fl) har gått med på att medfinansiera en utbyggnad av Citybanan, vilket vi behöver för att öka antalet tåg som kan gå till och från Sthlm. Helt avgörande för Norbergs framtida utveckling, om du frågar mig. I regeringens infrastrukturproposition hade man “glömt” de helt nödvändiga fyra spåren på sträckan Tomteboda och Barkarby (utan dem blir satsningen på Citybanan ett slag i luften) för att medfinansieringen inte var löst där. Nu gör de rödgröna det enda rätta: att satsa på fyrspår och tunnel så att Citybanan verkligen blir den kapacitetshöjning vi behöver.

Hur kan vi då ha råd med detta, tänker säkert en och annan. Ja, det allra viktigaste är förstås att inte sänka skatten med lånade pengar utan att hålla de skattenivåer som krävs för att klara välfärden, klimatomställningen och satsningar på infrastruktur (som ger massor med nya jobb!). Det är med offensiva satsningar vi kan få spiralen att gå i rätt riktning: investeringar som leder till fler jobb och en mer hållbar utveckling som leder till fler i arbete som klarar sig själva och betalar skatt som leder till ökade möjligheter till satsningar i välfärd som leder till fler jobb osv.

En annan del i finansieringen är via lån. Vi har på partikongressen i höstas slagit fast att det är helt ok att staten gör som kommuner och privatpersoner: lånar till större investeringsprojekt men aldrig låna till driften. En tredje del är tidigarelagd trängselskatt på Essingeleden (som behövs för att minska bilanvändandet överlag) och inkomster från kilometerskatt.

Är inte detta klokt så säg?!?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s