Satsning på Bergslagen

I förra veckan var jag på ett seminarium arrangerat av Bergslagssatsningen. Det var givande på många sätt (bilden visar kanske hur uppslukad jag blev av innehållet) men det som slog mig var att vi som lever och verkar i Bergslagen behöver genomgå en mindre attitydförändring!

Mitt intryck är vi är allt för många som inte är särskilt stolta över att bo i just Bergslagen. Vi gillar vår hembygd/ort/stad men Bergslagen som region och begrepp är inte så viktigt. För vad är Bergslagen? Det finns inga tydliga geografiska gränser. Det finns inget folk som kallas bergslagingar. Någon uttryckte det som “det finns något mellan Mälardalen och Dalarna, men vad är det?”. Detta tror jag att vi måste ändra på, och det är bråttom!

Det hänger ihop med företagsetableringar och inflytt till mindre orter. Vi behöver mycket tydligare definiera vad Bergslagen är och kan vara för att öka vår egen stolthet, påvisa för andra hur mycket fantastiskt det finns här och öka vår kollektiva självkänsla. Då ökar entreprenörskapet och självförtroendet, menar jag, då blir fler nyfikna och fler vill bo kvar här. När självkänslan ökar har vi högre förväntningar på oss själva och våra barn och det är viktigt för framför allt två saker: vi vet att förväntningar är en av de viktigaste faktorerna när det gäller resultat i skolan. Och vi vet att hög självkänsla och ett gott självförtroende är två helt avgörande faktorer när man söker arbete.

Utan att förenkla allt för mycket vill jag påstå att Bergslagssatsningen, med allt vad den innebär, är oerhört viktig och kan få en avgörande betydelse för hur regionen Bergslagen kommer att utvecklas. Vi behöver hjälp att bli mer (trevligt) kaxiga, hjälp att se vad vi faktiskt har och är och hjälp med att informera om det på ett proffsigt sätt.

Är detta vår nyckel till framgång?

Kommentera

