Sommarlycka

Lyckoforskaren Bengt Brylde intervjuades i Studio Ett igår eftermiddag. Den intervjun fick mig att fundera över vad som är lycka för mig. När är jag egentligen lycklig?

Begreppet är svårdefinierat och vi kan lägga in många betydelser i det. Turligt nog fick jag en rent fysisk upplevelse av lycka lite senare på kvällen när jag i härlig kvällssol kunde plocka ängsklockor i dikesrenen längs vår grusväg. Allt var tyst, bara trädens sus och enstaka fåglar hördes. Vattnet låg nästan spegelblankt. Gräset vajade samtidigt lojt och majestätiskt och ängsklockorna lyste upp ängen i svagt blåa öar. Livet blev med ens fulländat och alla funderingar och måsten var som bortblåsta. Jag var bara där och då och tankade energi och livsglädje från omgivningarna. Det är en definition av lycka för mig.

Vad är lycka för dig?

Kommentera

