Opinionsundersökningar av olika vikt

Så har då ytterligare en i raden av opinionsundersökningar presenterats. Idag är det Novus Opinion som är avsändaren.

Själva resultatet har jag inte så mycket att säga om, eftersom det enda vi kan konstatera är att läget är jämt mellan blocken (den här gången en liten fördel till oss rödgröna), (KD), (C) och (SD) ligger i den här mätningen över fyraprocentspärren och (S) och (M) är ungefär lika stora (även här en liten fördel till S). Det som stör mig är hur media, framför allt dagspress, väljer att vinkla de olika undersökningarna. När den borgerliga alliansen får majoritetssiffror så ropar media ut det med feta rubriker som signalerar “Äntligen”! Nu, när den aktuella undersökningen visar ett litet övertag för de rödgröna får jag leta länge på DN’s hemsida för att hitta något alls om nyheten.

Visst, majoriteten av mediakanalerna har borgerliga ägare. Men jag undrar hur kritisk och neutral man känner sig som redaktör när den dignitet olika nyheter ges så tydligt är politiskt färgad?

Mest av allt önskar jag att vi kunde ha lokala opinionsmätningar i lilla Norberg. Det har vi förstås inte några pengar till så vi måste vänta ända till den 19 september för att ha en aning om vilka norbergarna vill se vid makten nästa mandatperiod. Att döma av de människor jag träffar i samhället så tycker de flesta att vi sossar har skött oss bra de gångna fyra åren. Men de som tycker annorlunda håller förmodligen tyst när jag är i närheten.

Jag ligger kvar på sträckbänken och väntar med spänning på den verkliga utvärderingen – Valet!

Kommentera

