Varför vågar du inte debattera med mig, Christer Filipsson?

Ju närmare valrörelsen vi kommer desto mer desperata blir utspelen från Norbergsalliansen och dess främsta språkrör (tillika kommunalrådskandidat) Christer Filipsson. Nu senast är det förslaget om att skapa ett Bergslagens Medeltidsmuseum i Norberg som föranleder Filipsson att slira på sanningen och försöka piska upp stämningarna. Att Filipssons egen partikamrat står bakom förslaget om Medeltidsmuseum pratar han tyst om. Att jag, som är kommunstyrelsens representant i arbetsgruppen, har rapporterat om arbetet i kommunstyrelsen vägrar han att kommentera. Strategin är tydlig: finns det ingen egen politik att prata om tvingas man förvränga verkligheten för att ha något att ondgöra sig över.

Jag tar det som en komplimang: Norberg styrs på ett tillräckligt bra sätt så att oppositionen har svårt att hitta verkliga saker att protestera mot.

För att kunna bemöta de anklagelser och halvsanningar som Filipsson sprider omkring sig har jag vid tre tillfällen bjudit upp honom till debatt. Alla tre gångerna har han tyvärr avböjt:

Tidigt i våras föreslog jag (efter initiativ från en rakryggad centerpartist) en paneldebatt mellan alla partier i Norberg. Tanken var att norbergarna skulle få höra företrädare för alla partier samtidigt och få möjlighet att ställa frågor. Filipsson avböjde, med hänvisning till att han som är koncernchef inte har tid med sådant trams.

Den 11 juni bad jag om en direktsänd debatt i P4 Västmanland om förslaget Medeltidsmuseum. Filipsson avböjde debatt och krävde att få bli intervjuad efter mig i direktsändning (så att hans halvsanningar kunde stå oemotsagda).

I mitten av juni utmanade jag Filipsson på en direktsänd duell i P4 Västmanland om en fråga som han själv har drivit: att konkurrensutsätta kommunala verksamheter. Filipsson avböjde än en gång, med hänvisning till att han bara duellerar med sittande kommunalråd eller partiordförande.

Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att Filipsson inte vågar debattera med mig. Det är sorgligt. Norberg behöver politiker som vågar stå för sina åsikter, som kan argumentera för sina ståndpunkter och som klarar av att hålla sig till sanningen. Jag hoppas, för Norbergs skull, att det finns en återväxt inom Norbergsalliansen som har ett mer rakryggat förhållningssätt.

Nu har jag ”bjudit upp” till debatt tre gånger, Christer Filipsson. Hur lång tid ska det ta innan du vågar möta mig ansikte mot ansikte?

Kommentera

