Fortsatta förhandlingar

Jag älskar den svenska föräldraförsäkringen! Vilken fantastisk förmån det är att förfoga över ett stort antal dagar då jag har rätt att vara ledig från jobbet för att vara hemma med mina barn och jag får dessutom betalt för det. Ännu bättre vore det förstås om försäkringen vore jämnt delad mellan föräldrarna men det dröjer nog inte så länge tills vi har det också.

Vår dotter är 6 år och därför är det bara i knappt två år till som vi kan plocka ut föräldradagar för henne. Jag passade på att ta ut en dag idag, bara för att jag och barnen ska hinna umgås ordentligt, ta det lugnt och göra det som faller oss in. Vi har ett visst underskott på sådan tid nu efter valrörelse och heltidsarbete. Idag har vi spelat fotboll, fikat på Elsa Anderssons konditori, pysslat och läst sagor. Underbart!

Trots en begynnande förkylning har denna föräldralediga dag krönts av fortsatta förhandlingar mellan (S), (MP) och (V). Vi har lite olika syn på en del saker men samtalsklimatet känns bra och det finns en vilja hos alla tre partierna att hitta breda lösningar som kan fungera för alla – d v s för fler än dessa tre partier. Nu ska vi återigen diskutera några möjliga lösningar med våra respektive partimedlemmar. Ett är i alla fall säkert: den interna partidemokratin fungerar alldeles utmärkt i dessa tre partier!

Kommentera

