Posttraumatisk valrörelsesjuka?

Solen skiner och himlen är härligt blå men den kraftfulla vinden ser resolut till att löven faller från träden. Det är en vacker höstdag, i alla fall om man är inomhus.

Jag har varit däckad av en dunderförkylning de senaste dygnen och är fortfarande totalt orkeslös. Är det månne en posttraumatisk valrörelsesjuka som har drabbat mig? I slutet av valrörelsen var tempot högt, alla sinnen på helspänn nästan dygnet runt och tiden för återhämtning minimal. Då fanns det helt enkelt inte utrymme för några baciller att ta makten över min kropp. Egentligen finns väl aldrig det utrymmet men nu, när valrörelsen är över och jag har börjat återhämta mig, har ett otäckt litet virus (tror jag) brutit igenom mitt immunförsvar och förpassat mig till långvarigt sängläge. Erbarmligt tråkigt men – måste jag erkänna – skönt när febern ändå gör en helt utslagen. Det vore intressant att göra en kartläggning över insjuknade politiker och valarbetare straxt efter ett val. Finns det fler som drabbats av detta syndrom?

I morgon är det möte i Kommunstyrelsen. Önskar att jag hade tillgång till någon form av turbo-tillfriskningspiller (nej, absolut inga otillåtna preparat!) så att jag är i skick att delta då. Återigen sätter jag min tillit till ingefära och vitlök och hoppas att dessa två vänner hjälper mig på traven. Presentationen av förslaget till Energi- och Klimatstrategi vill jag inte missa för det är en så väldigt angelägen fråga på många sätt. Hur vi hittar sätt att aktivt skära ner på vår energikonsumtion, ställa om till förnyelsebar energi och på andra sätt agera för ett långsiktigt hållbart samhälle är nog vår allra största utmaning.

Erfarenheten säger mig också att långsiktigt hållbara individer kräver att vi lyssnar till våra kroppar och drar i bromsen när de säger ifrån.

Heja ingefäran, heja vitlöken!

Kommentera

